KONCEPCJA PRACY ZESPOŁU SZKÓŁ W KOCHANOWICACH
Przed szkołą stawiane są obecnie zupełnie nowe zadania. Zmienia się też rola szkoły. Szkoła musi być miejscem interesującej dla uczniów , a także nauczycieli, pracy twórczej. Musi więc sama przekształcać się i rozwijać. Powinna też wykrywać źródła utrudnień, umiejętnie je usuwać i szukać nowych rozwiązań. W realizacji tych zadań uczestniczy dyrektor szkoły oraz wszyscy nauczyciele.
Szkoła jest miejscem pracy nauczycieli i uczniów. Aby cieszyła się dobrą renomą konieczna jest ścisła współpraca z rodzicami. Ściślejsze powiązanie szkoły ze środowiskiem, lokalnym samorządem stwarza duże szanse na wprowadzenie w niej korzystnych zmian. Ważna jest również dobra współpraca z nadzorem pedagogicznym. Dzięki temu można osiągnąć sukces.
Nauczyciele i uczniowie Zespołu Szkół w Kochanowicach powinni mieć poczucie przynależności do własnej szkoły. Ma to być NASZA SZKOŁA, działająca w oparciu o własną koncepcję pracy. Szkoła, w której panuje szczególna atmosfera, pozwalająca dzieciom czuć się w niej dobrze i bezpiecznie, mająca godne uwagi osiągnięcia, widoczne na tle osiągnięć szkół z bliższego i dalszego otoczenia.
Szkoła powinna mieć świadomość własnych możliwości w pracy nad wykształceniem i wychowaniem przyszłych pokoleń wraz z poczuciem satysfakcji z własnych osiągnięć.
Nasze dążenia skierowane są na ukształtowanie absolwenta, który:
- Przestrzega norm moralnych
- Szanuje wartości narodowe, religijne, cudze poglądy, wierzenia i zachowania
- Jest odpowiedzialny, samodzielny, sumiennie i rzetelnie wypełnia swoje obowiązki
- Dokonuje właściwych wyborów
- Posiada poczucie własnej wartości, zna swoje mocne strony i potrafi je wykorzystywać, wie nad jakimi cechami powinien jeszcze popracować
- Czuje potrzebę dokształcania się, zdobywania nowych doświadczeń i umiejętności
- Potrafi sam postawić sobie cel i konsekwentnie do niego dążyć
- Cechuje go wysoki poziom kultury i kultury słowa
- Prowadzi zdrowy i aktywny styl życia
- Potrafi współpracować w zespole
- Prawidłowo funkcjonuje w otaczającym go świecie, poprawnie posługuje się nowoczesnymi technologiami
- Jest asertywny
Sprawne działanie szkoły jest możliwe dzięki wprowadzeniu i przestrzeganiu określonych procedur.
Należy monitorować następujące aspekty działalności szkoły:
- Dydaktyka- przeprowadzanie i analiza wyników egzaminu próbnego klas III gimnazjum, oraz klas VII i VIII szkoły podstawowej i egzaminu końcowego klas III gimnazjum, oraz klas VII i VIII szkoły podstawowej; wdrażanie wniosków do dalszej pracy,
- Podnoszenie efektów nauki języków obcych poprzez udział w międzynarodowych projektach ( Comenius, Erasmus, wymiana polsko- niemiecka);
- Analizowanie przyczyn trudności w nauce i podjęcie stosownych działań nauczycieli przy współpracy z pedagogiem szkolnym oraz PPP
- Organizacja pracy szkoły- opracowywanie dokumentów szkolnych zgodnie z obowiązującym prawem oświatowym
- Promocja zdrowia, czyli jak szkoła rozpoznaje problemy zdrowotne uczniów oraz zagrożenia i uzależnienia
- Współpraca z rodzicami, co wnosi Rada Rodziców, jak pomaga się rodzinom potrzebującym, jak przebiega współpraca rodzic- szkoła
- Dzieci specjalnej troski- dostosowanie i integrowanie uczniów niepełnosprawnych w klasie.
- Trudności wychowawcze- ewaluacja Szkolnego programu wychowawczego oraz Programu profilaktyki.
- Prawa ucznia – respektowanie praw dziecka wynikających z Międzynarodowej Konwencji o Prawach Dziecka
- Podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez nauczycieli
- Współpraca szkoły z instytucjami państwowymi
- Promowanie wizerunku szkoły w środowisku lokalnym- strona internetowa szkoły, uroczystości szkolne, współpraca z lokalna prasą, kronika szkolna, organizowanie festynów dla środowiska lokalnego i Dni Otwartych.
Istotnym czynnikiem warunkującym powodzenie naszej szkoły jest dalsze kształtowanie u uczniów i nauczycieli odpowiedzialności za własne decyzje i własne postępowanie. W przypadku dzieci przede wszystkim, za własne, odpowiadające zdolnościom osiągnięcia szkolne, a w przypadku nauczycieli za własne doskonalenia, metody pracy i osobisty przykład.
Szkoła jako złożony i dynamiczny organizm nigdy nie jest dziełem skończonym. Może co najwyżej zmierzać ku doskonałości.
Szkoła, do której zmierzamy powinna być:
- Autonomiczna w doborze kadry, form i metod pracy.
- Samodzielna finansowo- posiadająca dobrą, nowoczesną bazę i potrzebne wyposażenie.
- Bezpieczna- wolna od patologii, przemocy i zagrożeń.
- Zdrowa- ułatwiająca uczniowi rozwój, prowadząca wychowanie prozdrowotne i edukację ekologiczną, dbająca o higienę psychiczną dzieci oraz nauczycieli. Szkoła „zdrowa”, to szkoła dająca wsparcie rodzicom, rozwijająca integracyjne formy pracy z uczniami niepełnosprawnymi oraz niedostosowanymi społecznie.
- Przygotowująca do życia- kształcąca umiejętność dobrego komunikowania się ze światem, samodzielnego uczenia się praktycznych i przydatnych w życiu umiejętności, ucząca zdolności radzenia sobie w trudnych sytuacjach, umiejętności współżycia w grupie.
- Otwarta- urządzająca imprezy środowiskowe, organizująca działalność pozalekcyjną i rozrywkową dla wszystkich uczniów.
- Demokratyczna- sprawiedliwa, wychowująca do demokracji, przestrzegająca praw dziecka i ucznia, samorządowa, wrażliwa na opinie uczniów i rodziców.
- Humanistyczna- wprowadzająca w świat uniwersalnych ludzkich wartości opartych na zasadach etycznych, zachęcająca do uczestnictwa w kulturze i sztuce, wskazująca, jak praktycznie można realizować wartości i ideały.
- Twórcza- innowacyjna, ucząca się i rozwijająca, stwarzająca możliwości rozwijania talentów i zdolności uczniów.
- Z własnym obliczem, tradycją i tożsamością.