Edycja VI

Dnia 23 maja br., w ramach realizacji projektu profilaktycznego, odbył się wyjazd do Warszawy, na który z niecierpliwością czekaliśmy. Po długiej podróży, trwającej kilka godzin, znaleźliśmy się w stolicy, a następnie w Gmachu Głównym Politechniki Warszawskiej.

Pierwszym punktem zwiedzania była biblioteka. Po znalezieniu się w pięknie wykończonym gmachu i podzieleniu się na grupy, zostaliśmy oprowadzeni przez pracownice owego miejsca. Zaczęliśmy zwiedzać budynek od parteru aż po czwarte piętro. Przewodniczki opowiadały naprawdę przekonująco i nie brakowało zaskakujących ciekawostek lub pouczających historii. Dowiedzieliśmy się o losach biblioteki w czasie wojny, co oznacza tajemniczy skrót „PN-EN”, jak pozyskiwane były zbiory oraz w jaki sposób działa system wypożyczania, a także jakie udogodnienia przysługują studentom. Warto zauważyć, że Politechnika zgromadziła ponad milion książek! Należałoby również dodać, że pozycje możemy czytać za pomocą telefonów dzięki specjalnym udogodnieniom technologicznym. Brak poszukiwanej lektury możemy zrekompensować punktem międzybibliotecznym – powie nam, gdzie znajdziemy „perełkę”, której szukamy, a której akurat nie ma w zbiorach bibliotecznych Politechniki. Bardzo dziękujemy pracownicom za oprowadzenie nas po tym niezwykłym miejscu.

Po zwiedzaniu udaliśmy się do jednej z sal wykładowych, w której uczestniczyliśmy w interesującym wykładzie: „Czy masz smykałkę inżynierską?” Otrzymaliśmy tutaj cenne rady dotyczące wyboru przyszłego zawodu i mnóstwo świetnych metod pomagających w podejmowaniu decyzji na bliską jak i dalszą przyszłość. Wiemy już także, czym zajmuje się inżynier, jakie powinien mieć predyspozycje oraz jakie są wymagane umiejętności.

Kolejną częścią pobytu na Politechnice Warszawskiej był wykład z matematyki pt. „Grafy dla każdego”. Lekcja ta stała się przykładem, że matematyka wcale nie musi być trudna ani straszna. Zaleźliśmy praktyczne zastosowanie grafów i użyliśmy ich w wielu sytuacjach. Nie obce nam jest również prawo Eulera, dzięki któremu zrozumieliśmy, kiedy przejście przez wszystkie punkty (przykładowo atrakcje w zoo) tylko raz i powrót do miejsca startu stanie się możliwe, a kiedy nie. Czy tej wiedzy potrzebują wyłącznie matematycy? Okazuje się, że grafy mogą pomóc również geografom, chemikom, a nawet humanistom.

Tą fascynującą przygodą z nauką powoli kończyliśmy nasz pobyt na Politechnice. Po wykładach udaliśmy się na wyczekiwany obiad w studenckiej restauracji. Niewątpliwie przekonaliśmy się, dlaczego naprawdę warto uczyć się i pogłębiać swą wiedzę o coraz to nowsze wiadomości.

Michał

Dom zagadek

W trakcie wyjazdu uczniowie mieli również możliwość wykazania się kreatywnością w escape roomach. W grupach zmagali się z wieloma zagadkami w najróżniejszych ”środowiskach”- od tajemniczej polany, po statek kosmiczny. Na ucieczkę z pokoju mieli 60 min.

Jedna z grup trafiła do pokoju zagadka. Wszystko tam było kolorowe. Krok po kroku w najróżniejszych miejscach (np.basen z kulkami) odnajdywała wskazówki, kody i hasła do kłódek, a ostatecznie kod otwierający drzwi (dobrane kolorami cyfry na ścianach).

W innym pokoju – pegasus uczniowie trafili do świata dawnych gier komputerowych (np. Pacman, Boomber). Szukali tam kodów poukrywanych w wirtualnym świecie.

Inna grupa przeniosła się do roku 2410 do statku kosmicznego, w którym brakło energii. Gracze musieli znaleźć jej nowe źródło i wrócić do domu, a paliwa starczyło tylko na odwiedzenie kilku planet. Każdy członek naukowej misji pełnił też określoną funkcję. I tu znalazło się kilka ciekawych atrakcji np. Sejf czy telefon komórkowy.

Ewa Bambynek


Edycja V

Uczniowie gimnazjum w Kochanowicach realizowali wyjazdowy etap projektu profilaktycznego „Fascynacja nauką a nie używką..” Po wcześniejszym przygotowaniu informacji o poszczególnych zagadnieniach założonych w tym projekcie, 35 uczniów z pedagogiem i dwoma opiekunami pojechali w dniu 16 maja do Wrocławia, by na miejscu przyjrzeć się temu, co wcześniej teoretycznie opracowali. Przewodnik przeprowadził uczestników przez Ostrów Tumski (najstrasza część Wrocławia), by tam pokazać najwybitniejsze zabytki z katedrą i figurą Św. Jana Nepomucena, zabytki architektury do Mostu zakochanych z niezliczoną ilością wpiętych kłódek z imionami zakochanych, a których klucze wylądowały w Odrze. Następnie dla jednej grupy zaczęły się zajęcia na Wydziale Geologii i Historii Ziemi Uniwersytetu Wrocławskiego, a druga w tym czasie zwiedzała gmach główny Uniwersytetu Wrocławskiego z przepiękną aulą Leopoldinum i Oratorium Marianum, a także z Wieżą Matematyczną, by po godzinie zamienić grupy. Po zjedzonym obiedzie przewodnik oprowadził po Starym Mieście z jego atrakcjami, a potem uczestnicy przejechali autobusem do Wrocławskiego Centrum Badań EIT+, by tam uczestniczyć w laboratoriach profilaktyki palenia papierosów i alkoholu oraz skorzystać z wystaw stałych. Po 2,5-godzinnych zajęciach przejechaliśmy pod Sky Tower, by zerknąć na panoramę Wrocławia z wysokości 49 piętra (200 metrów nad ziemią).

Dzięki współpracy z Gminną Komisją Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych młodzież kochanowickiego gimnazjum mogła zarówno zachęcić się do studiowania na prestiżowych uczelniach, ale także na własne oczy zobaczyć działanie na organizm człowieka nikotyny i alkoholu, za co bardzo dziękujemy. Poniżej wrażenia niektórych uczestników

Pedagog – Piotr Chmiel

16 maja brałam udział w projekcie profilaktycznym ”Fascynacja nauką”. Razem z koleżankami i kolegami z trzecich klas pojechaliśmy do Wrocławia. Po oprowadzeniu przez przewodnika poszliśmy bliżej poznać Uniwersytet Wrocławski, najpierw jedna grupa miała bardzo ciekawe zajęcia z rozpoznawania minerałów, a po godzinie zamieniliśmy się i nasza grupa zwiedzała przepiękne sale w głównym budynku Uniwersytetu, a druga grupa pracowała z minerałami.

Po obiedzie i zakończeniu wędrówki po mieście, autobusem przejechaliśmy do Humanitarium, gdzie znowu podzielono nas na grupy. Pani chemik w laboratorium pokazała nam jak alkohol i papierosy wpływają na nasz organizm i jak go niszczą. Zobaczyliśmy również wiele ciekawych maszyn, urządzeń i doświadczeń, które mnie zaciekawiły. Mieliśmy także okazję podziwiać niesamowite widoki Wrocławia ze „Sky Towera”. Przed 21.00 wyjechaliśmy z Wrocławia i po 3 godz. Wróciliśmy do Kochanowic.

Reasumując, wycieczkę z pewnością możemy zaliczyć do jednej z najlepszych. Myślę, że kolejne klasy również zdecydują się na taki projekt i będą równie zadowoleni jak my.

Martyna

Wycieczka do Wrocławia podobała mi się,ponieważ pokazała nam co się dzieje w organizmie człowieka po spożyciu alkoholu i papierosach. Z pewnością każdemu uczestnikowi dała dużo do myślenia. W trakcie tej wycieczki zwiedzaliśmy również Wrocław- wszystkim podobały się zabytki oraz architektura tamtejszych budynków. Jestem przekonana, że każdemu z uczestników podobała się ta wycieczka.

Weronika


Edycja IV

„Fascynacja nauką, a nie używką”…  na Uniwersytecie Jagiellońskim na wydziale chemii i w Starym Krakowie

W dniu 2 czerwca 2016 r. uczniowie klas: II b, III a i III b wraz z opiekunami: Panią Anną Machnik, Panem Piotrem Chmielem i Panem Mariuszem Kozą realizowali kolejną edycję projektu profilaktycznego, polegającego na zaangażowaniu w interaktywne zajęcia prowadzone dla gimnazjalistów w prestiżowych wyższych uczelniach Polski. Tym razem zajęcia odbywały się w Krakowie. Tam na Uniwersytecie Jagiellońskim-na wydziale chemii uczniowie wzięli udział w zajęciach, podczas których obejrzeli wiele ciekawych doświadczeń chemicznych a także dowiedzieli się wielu ciekawych i nowych rzeczy z chemii.

  Po wizycie na uniwersytecie był też czas na zwiedzanie naszego pięknego Krakowa. Odwiedziliśmy Wawel, muzeum interaktywne w podziemiach rynku, Stare Miasto, Kazimierz oraz synagogę Remu i stary cmentarz żydowski. Pomimo mało sprzyjającej pogody bawiliśmy się świetnie i wiele się nauczyliśmy. Możemy teraz czuć się zaproszeni do nauki i budzenia pasji naukowych.

Oto parę słów uczniów na temat wycieczki:

Karolina: Na wycieczce w Krakowie bardzo mi się podobało, a szczególnie podziemia krakowskie, które świetnie ilustrowały Kraków z dawnych lat. Mimo brzydkiej pogody to i tak świetnie było zorganizowane, abyśmy nie mokli. Odwiedziliśmy dużo ciekawych miejsc, a najbardziej zaimponował mi pokaz na Uniwersytecie Jagiellońskim .

Kamila: Wycieczka do Krakowa bardzo mi się podobała. Pomimo złej pogody udało nam się zwiedzić wiele miejsc. Dzięki tej wycieczce dowiedziałam się wielu ciekawych rzeczy, zwłaszcza z chemii.

Sylwia: Wycieczka moim zdaniem była bardzo udana. Pomimo anomalii pogodowych program wycieczki był bardzo interesujący. Najbardziej zainteresowały mnie wykłady z chemii na Uniwersytecie Jagiellońskim, ponieważ zapamiętałam wiele ciekawych doświadczeń.

Agata Morawiak

 


Edycja III

Tegoroczna, trzecia już edycja projektu profilaktycznego: Fascynacja nauką, a nie używką”, zachęciła 40 gimnazjalistów do zaangażowania i do udziału. Zamierzeniem było poznanie wybranych miejsc Wrocławia z ich historią i znaczeniem oraz przede wszystkim udział w Uniwersytecie Wrocławskim, na wydziale fizyki doświadczalnej, w zajęciach prowadzonych przez kadrę naukową Uniwersytetu Wrocławskiego. Dwugodzinne przedstawienie doświadczeń fizycznych miało rozbudzić zainteresowania w młodych ludziach pokazać, że fizyka to nie tylko teoria, wzory, obliczenia i zasady, ale głównie zjawiska. Naukowcy, pracujący na co dzień ze studentami, przybliżyli cztery żywioły, wzbudzając w gimnazjalistach nie tylko zainteresowanie, ale i zachwyt. Wyjazd był także związany z poznawaniem Wrocławia z autobusów i tramwajów miejskich, jak i ZOO ze słynnym już Afrykarium.

Dzięki bardzo dobrej współpracy z Gminną Komisją Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, nasza młodzież otrzymała kolejną, wielką szansę własnego rozwoju i uaktywnienia tego, co w niej najbardziej kreatywne – dziękujemy.

 


Edycja II

 

1 czerwca grupa uczniów naszego gimnazjum wyjechała na wycieczkę do Warszawy w związku z projektem profilaktycznym „Fascynacja nauką a nie używką”.
Wycieczka ruszyła o godz. 5. Pierwszym celem naszego wyjazdu było Centrum Nauki Kopernik. Po wejściu do Centrum uczniowie zostali podzieleni i udali się do laboratoriów.
W laboratorium fizycznym mogli dowiedziec się wiele o kryształach m.in. jak powstają, jakie są ich zastosowania oraz przeprowadzic na nich doświadczenia.Tematem zajęc w laboratorium biologicznym był plankton. Natomiast w laboratorium robotyki uczniowie zajmowali się
sprężonym powietrzem i programowaniem.
Po zjedzonym obiedzie przyszedł czas na stałe wystawy Centrum Nauki Kopernik oglądając je mieliśmy również możliwośc przeprowadzania samodzielnie różnego typu doświadczeń.
Kolejnym punktem wycieczki było Muzeum Powstania Warszawskiego.Tam dowiedzieliśmy się wiele o losach ludzi, którzy zginęli za naszą ojczyznę. Mogliśmy zobaczyc broń, którą walczyli nasi przodkowie oraz zobaczyc wiele ciekawych przedmiotów związanych z tymi wydarzeniami.
Następnie zwiedziliśmy Plac Zamkowy, Starówkę oraz zobaczyliśmy Pałac Prezydencki, Kolumnę Zygmunta i Grób Nieznanego Żołnierza. Do Kochanowic wszyscy zmęczeni ale zadowoleni wróciliśmy dopiero o 1 w nocy.

Edycja I

Dnia 13 czerwca 2013 r. dzięki wsparciu Gminy  Kochanowice, udaliśmy się wraz z Panem Piotrem Chmielem i Panią Moniką Solecką  do Warszawy.

Wyprawa odbyła się pod hasłem ,, Fascynacja nauką, nie używką”.
Zwiedziliśmy Centrum Nauki Kopernik. Mieliśmy okazję zobaczyć laboratorium robotyczne, w którym sami zaprogramowaliśmy robota, a także laboratorium chemiczne, w którym wyprodukowaliśmy styropian, bio-plastik czy jedwab. Korzystaliśmy także z innych ofert tego  Centrum.

Zobaczyliśmy Zamek Królewski, Pomnik Małego Powstańca, Grób Nieznanego Żołnierza, Rynek, Krakowskie Przedmieście, Pałac Prezydencki, Archikatedrę św. Jana i wiele wiele innych wartych uwagi obiektów. Udaliśmy się także na Stadion Narodowy. Tam skorzystaliśmy z Muzeum Futbolu, a następnie od wewnątrz zwiedzaliśmy Stadion. Wycieczka trwała przeszło 21 godzin, ale wszyscy byli uśmiechnięci, zadowoleni, a pogoda dopisała. Będziemy długo wspominać tę wyprawę.

Opracowała: Agnieszka Garus