Kilka dni temu pojawiły się oficjalne wyniki Międzynarodowego Konkursu Informatycznego Bóbr, który odbył się w listopadzie. W naszej szkole konkurs odbywał się po raz drugi, w ubiegłym roku szkolnym przystąpiliśmy do konkursu po raz pierwszy. Do konkursu przystąpiło po 6 uczniów z kategorii Junior i Benjamin.

Karol w kategorii Benjamin (klasy IV – VI szkoły podstawowej) otrzymał wyróżnienie. Gratulujemy Karolowi świetnego wyniku i czekamy na dalsze sukcesy.

Do tegorocznej edycji Międzynarodowego Konkursu Informatycznego Bóbr przystąpiło 27188 uczniów reprezentujących 2942 szkoły. Najwięcej uczniów wzięło udział z województwa mazowieckiego, następnie ze śląskiego i małopolskiego. Najpopularniejszą kategorią konkursu był tradycyjnie benjamin, choć w tym roku rekord popularności – względem poprzednich edycji – pobił junior oraz senior!

Bóbr to polska nazwa powołanego do życia w 2004 roku na Litwie międzynarodowego konkursu Bebras z zakresu informatyki oraz technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
Konkurs Bóbr jest adresowany do uczniów we wszystkich typach szkół.

Cele konkursu

Głównym celem konkursu jest rozwój i kształtowanie myślenia algorytmicznego i komputacyjnego oraz popularyzacja posługiwania się technologią informacyjną i komunikacyjną wśród wszystkich uczniów na wszystkich etapach edukacyjnych.
W szczególności konkurs ma na celu:

  • zwiększenie zaangażowania uczniów w stosowaniu komputerów i technologii informacyjnej podczas poznawania różnych dziedzin od samego początku pobytu w szkole, przyczynianie się do rozwoju i kształtowania twórczego podejścia przy zdobywania wiedzy i umiejętności,
  • sprzyjanie wyrównywaniu szans stosowania tej technologii w grupach dziewcząt i chłopców posiadających dostęp do komputerów, jak i nie mających takiego dostępu,
  • zachęcanie uczniów do zdobywania umiejętności potrzebnych w ich życiu osobistym i w przyszłej pracy zawodowej,
  • stwarzanie okazji do wymiany doświadczeń między uczniami i nauczycielami z różnych szkół w różnych krajach.

Posługiwanie się technologią niesie w sobie wiele ważnych aspektów poznawczych, społecznych i kulturowych. W konkursie mocno akcentowane są elementy międzykulturowe i europejskie.

Zadania konkursowe 

Charakter zadań konkursowych ma duży wpływ na zainteresowanie konkursem. Zadania w konkursie Bóbr są na ogół związane z posługiwaniem się komputerem i jego oprogramowaniem przy rozwiązywaniu różnych sytuacji i problemów, pochodzących z różnych zastosowań i przedmiotów nauczania takich jak: język ojczysty, język obcy, geografia, historia, sztuka, technika i matematyka. Niektóre zadania dotyczą budowy komputerów, inne oprogramowania użytkowego. Zadania często są związane również z kulturą i językiem. Wiele zadań umożliwia uczniom wykazanie się umiejętnościami algorytmicznego myślenia.

Zadania są testowe. Aby rozwiązać zadanie należy: wybrać jedną poprawną odpowiedź spośród na ogół czterech możliwych, lub wpisać odpowiedź w okienku lub wykonać inne czynności prowadzące do rozwiązania, o których jest mowa w zadaniu. Za błędną odpowiedź uczeń otrzymuje punkty ujemne.

Anna Osińska